Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.05.2007 16:02 - Българският народ не е прост!
Автор: sis Категория: Лични дневници   
Прочетен: 10887 Коментари: 30 Гласове:
0

Последна промяна: 14.11.2008 12:51


Приех ги лично нещата. И не съм съгласна с:

„Българският народ не е прост.
Той е много прост.”

 Това  е част от каментар към следния пост. Иво Беров не го познавам. Мога да кажа, че го уважавам. Благодарна съм му, за това, че пише неща, които раздвижват мозъка ми.

Тези думи не ги е казал само той, казвала съм ги дори и аз, казвали са го доста хора тук и в реалния живот. Всеки от нас се е сбълсквал с простотията, глупостта и в един или друг момент сме си го мислили.

 

Какво означава обаче „българският народ е много прост”?

Прост?

И българският народ?

 

Първо ще се спра над думата „прост”. Няма да се обръщам към тълковния речник. Всеки знае значението на думата.

Ще ви кажа една мъдрост: „Всички важни  истини в живота са прости” Точка.

 

А за българския народ: това сме аз, ти, другарчето ти, комшията, цигънина с каруцата, емигранта, писателя, спасителя, продавачката. Всички те, всички ние  – това е българския народ!

 

В смисъла на посочения пост и коментара към него – това, че един човек /един народ/ може да бъде манипулиран – не е основание за определение „прост”. 

Веднъж един приятел ми каза: „Ей, ти не си  глупава, ти си найвна и вярваш, че хората са добри” 

Българският народ е найвен. Той все още е дете. Дете, което е било пазено, гледано и  лъгано 45 години. Сега този народ видя и се обърка. Влезе в магазина с хилядите стоки и не можа да види красотата, качеството и измамата. Учи се този наш народ. Учи се всеки ден – учим се, учим другите и си помагаме. Всеки ден.

Това, че има мафия у нас? Това, че мафията ни е и в политиката. И? Това ни прави прости ли? Не. Това се е случвало навсякъде по света. И в много по-големи мащаби. И нашите политици не са от най-умните. Не са открили топлата вода. Всичко се купува – и медии, и хора, и политици, и интелектуалци, и актьори. ВСИЧКО. А парите са къде – в държавата, или по-точно във властимащите. И те си ги използват? Къв  е проблема? И на мен не ми харесва. Но фактите са си факти. Щом аз не съм там, следователно тия, които са там по някакъв начин са го заслужили. Ама...били набутани там, били по ...някаква си линия.., ми направи си и ти линията. Ако не за теб – направи я за вниците си. Искаш или не. Избор винаги има.

Ама те лъжат народа. Ми ще лъжат. Щото могат!  Щото...лъва не лъже антилопата като се крие и я преследва? Или щото жабата не ме лъже, ...с тая окраска, та да не мога да я видя в тинята? В джунглата сме! Тва е!

А човекът! Човекът ли? Той е на пазара. Нали искахте пазарна икономика. Ето ви я. 



http://ipakdoidoh.tryavna.biz/




Тагове:   народ,


Гласувай:
0



Спечели и ти от своя блог!
1. ivoberov - Благодаря за мнението. Разбира се, ...
04.05.2007 17:44
Благодаря за мнението. Разбира се, моите твърдения подлежат на обсъждане. Засега искам да прибавя само три неща.
1. Това за народа го казвам не от високомерие, а от обида. Човек се обижда от приятели. Иначе бих казал просто "майната му", но засега не съм стигнал дотам.
2. В своето изложение ти сама представяш доводи в полза на моето твърдение.
3. И най важното :
Пазарната икономика в никакъв случай не е джунгла. Това мнение се натрапва от хора, които искат тя да изглежда така. И които имат полза от икономическа джунгла.
Пазарната икономика е свободна размяна между свободни хора, които има нужда един от друг. Или пък се принуждават да си бъдат нужни. Не от някаква власт, а от самата пазарна икономика.
В България има към 50 процента сива икономика.
Към десет процента черна.
И като прибавим липсата на правосъдие в икономическата област и корупцията, ето че се появява усещането за джунгла.
Но пазарната икономика няма нищо общо с това.
Благодаря ти още веднъж
цитирай
2. sis - Не не,
04.05.2007 17:56
пазарната икономика не е джунгла.
Светът е джунгла! И иска ни се или не - побеждава по-силния.
Пазарната икономика е понятие, създадено от хората, към което се стремят. Част от хората не се стремят. И комунизмът като идея е готин, но не се осъществи.

Това е живота! /май трябваше да ми е заглавието/

За сивата икономика - да. И на всички им изнася. И на хората и на държавата. Хаус е - да. В гората да не би всичко да е подредено? Хората си създаваме някакви мисли, някакви принципи, някакви логики, а природата е на съвсем друго мнение. Ние сме ЧАСТ от тая планета и от природата й. А човекът е най-големия хищник.
В тая насока ми беше идеята.

с уважение и усмивки :):):):)
цитирай
3. copycat - ---
04.05.2007 19:23
А-а-а моля, моля, аз народ не съм, няма така да ме обиждаш. Който иска да е народ да ходи да се кланя на царя или на някой друг по свой си избор и да чака да го води я за каишка, я за носа.
Аз съм гражданка и въобще не ми пука дали е прост или не народът, интересуват ме личностите.

Обаче заменим думичката "народ" с думата "общество"... е не може да си по-права от това. Народа го остави на кебапчета и чалга, няма да му разваляме рахата я.
цитирай
4. sis - :):):)
04.05.2007 23:12
Разби ме. Рядко има нещо, което си казала и да не ми е харесало /или да не съм разбрала, - може би за това ми харесва/.
И да, да не му разваляме рахатлъка. Точно тва е - че на хората им харесва.
цитирай
5. nakom - Като хванеш едно дете и го биеш през цялото
04.05.2007 23:28
му съзнателно детство то става или кретен или изрод или и двете.Когато му сложиш един добър възпитател , който независимо дали то иска или не му набива морални идеи в главата - то става морална личност с принципи и устои.Лош добър - това не са индивидуални качества а са настроения.Не можеш да обобщиш че народа е лош или прост.Това е привилегия само на някой който е направил повече за този народ от колкото народа му е дал.Или поне наистина струват повече от целия народ.В българската история има няколко такива личности - Левски например.Иво Беров не е сред тях.Убеден съм в което.
Дошева вие сте нашата съвест.Всеки път като минавам през този блог се убеждавам в което.Благодаря за прекрасния постинг.
цитирай
6. nio - "Народ" е прекалено ...
05.05.2007 00:37
"Народ" е прекалено голяма обобщение.Народ включва и манго дето краде жица и Александър дето дая вечер стана световен шампион по бокс/честито/и бандитите и хилядите свестни и почтенни хора.
Всякакви обобщения от тоя вид просто са обречени на неточност/меко казано/.
Иначе днес ми минаваха подобни мисли като написаното в блога ти:-)

Наистина всички имаме мнооого да се учим.Лошо е да се учи човек от собствените си грешки.По добре да поема правилните знания още от детска възраст.Приемственоста обаче е била нарушена.Не знам за какво биха ми служили глупостите с които са ми пълнили кратуната.

Само не разбрах дали "джунгла" е синоним на нещо лошо.
За израсналите в джунглата,това е естествената им середа на обитаване.По същия начин ако някога имаме истинска пазарна икономика,за изррасналлите в нея,ще е една нормална жизнена среда.
цитирай
7. kolega - въпрос на понятиен апарат
05.05.2007 07:58
"народ" - "гражданско общество" - "индивидуалност"

Разбира се, че не е прост народът, та той е втори по интелигентност.

Щом този "народ" /с цялата условност, разбира се, на тази абстракция/ не може да изгради дори и бегло подобие на гражданско общество, значи не само е прост, но му липсват и още много качества /напр. ясни критерии за добро и лошо, най-малкото/.
Всеки който казва "ама не може така да се говори, как да е прост нашият народ, та той е вторият по интелигентност в света след евреите" - е пар екселанс преставител на именно този "народ" и се опитва да прикрие собствената простота зад "колективната неприкосновеност" - " не смей да обиждаш народа" и зад жалкия комплексарски мит за второто място по интелигентност.
Ако един просът човечец /или много такива хорица/ се чувства щастлив като си мисли, че не е прост, а втори по интелигентност - да е жив и здрав. Нищо, че "интелигентността" му се свежда до дълбоки прозрения от рода на: "царя ни излъга, я да изберем БСП-то, те нема да ни излъжат /за пореден път (тази вметка е моя - вторият по интелигентност субек не я е осъзнал още)/!"

Факт е, че по тези географски ширини обитават и много интелигентни хора /наистина интелигентни, а не от тези на второто място/, за съжаление вторият ни по интелигентност народ не ще да ги чуе - Той, народът слуша само философи от ранга на Станислав Трифонов, Васил Боянов, Бойко Борисов, Христо Стоичков и все мислители от този клибър.

цитирай
8. kolega - като казах гражданско общество ...
05.05.2007 08:16
... Иво Беров има една много показателна статия, за това как изглежда един "не на второ място по интелигентност" народ. Казва се "Граждани" и е публикувана в неговата книга "Апокрифи, ....", за съжаление не можах да я намеря, публикувана в нета и да ви дам линк, но ако самият Иво се съглсаси да я пусне в блога си виж те я, струва си.
цитирай
9. sis - :):):)
05.05.2007 10:27
Наком, благодаря за хубавите думи :)
Да, за детето ми беше идеята до някъде. Даже след това ми мина през акъла - нашето общество в момента е като една седемнадесет годишна госпожичка - мисли се, че всичко се яде, че всичко е красиво... и накрая някой я прецаква по един или друг начин.

Нио, като казвам джунгла - нямам предвид лошо или добро. Това е, каквото е - това е морето, това са полята, това е планината, това са стихиите, това са птичките, това сме ние хората, но ние хората сме и животни в крайна сметка. /Ей, сега си представям как пеликаните са се завайкали - на виждаш ли, хората кви мизерии правят, кви са прости, че ни замърсяват езерото, а пък на - нии кви сме интелигетни, ако не друго - поне сме задружни и си фъркаме заедно...та да си помагаме. /

Колега, звучиш ми малко като Костов - дето беше обиден на хората. Те му били виновни.
Народът не е прост. Народът, като стадо и индивидуалност - всеки може да бъде излъган, всеки може да бъде манипулиран, всеки може да бъде купен!!! Не всеки може да го направи - да го излъже тоя народ и да го накара да го слуша. На мен в последно време ми е трудно да накарам сестра ми да ме слуша, а Слави е успял да накара толкова народ да го слуша - ми...кадърен е човека! /макар и да не го харесвам/
Колега - накарай го тоя простия народ да те слуша и теб!

Съвсем други работи са при разваленото ни образование. Но ще се оправят нещата.
цитирай
10. sis - :):):)
05.05.2007 10:29
Благодаря на всички, които се включиха.

:):):)
цитирай
11. анонимен - Разсъни ме тази сутрин...вече обяд май часовникът гони!
05.05.2007 11:17
Народът, хората, българите са наплашени, изстрадали и много, много търпеливи!
Един немец го чух на морето да казва за нас, че сме умни, но не се ценим и сме търпеливи, боязливи! Помежду си не се обичаме и не се защитаваме, егоисти но само помежду си дори когато сме в чужбина!
Не всеки народ позволява манипулация!!!
Колкото да Слави, не мисля че тук е мястото да му се прави реклама по този начин и сега точно!
Аз например и доста мои ученици не го слушаме и това шоуто му почти никога не съм го гледала, та чак пък цялото!
Вулгарен речник, реве, дере се, не пее...но това не е за тук!
Хубав ден ви желая!
цитирай
12. sis - Мерси :):)
05.05.2007 11:29
хубав ден и на теб :):):)
цитирай
13. kolega - ...
05.05.2007 14:23
SIS, не си ме разбрала явно - аз на никого не се сърдя /както впрочем и Костов, но Тошо Тошев и Валерия Велева се постараха да изклежда точно така/. Разочарование - може би, но сърдене не, защо? Аз съм прагматик и си давам ясна сметка, че и да се сърдя и да не се сърдя този който е не особено интелигентен няма да стане по-интелигентен.

Аз не държа "тоя простия народ " на ме слуша мен - аз си казвам каквото си мисля - на който се хареса - хареса, на който не - да си гледа работата. За сега с политика не смятам да се занимавам ;)
цитирай
14. artanis - защо голяма част от българите са простаци
05.05.2007 17:49
Първо, ще започна с това, че голяма част от тях не са просто невъзпитани, а супер невъзпитани. Не знаят как да се държат помежду си: с хората, които харесват, с тези, които не харесват, с тези с които имат общи интереси, с тези с които биха могли да имат общи интереси и т.н.

Когато липсва тази рамка, всичко става един голям цирк. В момента в люлката на човешката цивилизация София, хората се държат както западноевропейците по времето на Фройд. Културно изостанали простаци. Но е неизбежно като пиша тук и аз да не стана част от този цирк.

сърдечни поздрави:
цитирай
15. zemaria - Българският народ
06.05.2007 19:27
е меко казано прост. Той е изключително прост, по славянски прост. Мога да го докажа-но всъщност, изобщо не е нужно. Огледайте се.
Вижте какво се купува, какво се говори, какво се гледа, какви са ценностите му, какви му са хероите, какви са му медиите, къв му е елита..
В главата му са само клишета, гласува и се мотивира винаги под напора на другата глава, втория му акъл винаги идва ,когато е късно. Какво значи прост? Прост е човек, който мисли с оная си работа, втория му акъл идва късно, и обича да се спъва много пъти в един камък. Какво значи народ-ми много хора,живеещи на едно място ,с близък акъл и схващания. Тълпа, обитаваща даден регион. Ма имало било изтъкнати журналя, учени, интелигенция. Божееее!Аре да не си отваряме устата. Имат съде Стоичков и Азис. И не ме плашете, че съм част от него- и най-умния си е малко прост. А аз, сигурно съм част от този народ, щото съм нейде към началото му в социалната стълбица, но отзад напред.
Всъщност, масовият човек навсякъде е такъв, ако това е някаква утеха. Може и да сме били като останалите, но столетия естествен антиподбор, особено в последните 50, са си казали думата.
цитирай
16. sis - :):):):)
07.05.2007 10:19
Сладури!!!

аз пък ви обичам :):):):):):):):)

УСМИХНАТ ДЕН!
цитирай
17. infetka - =)
07.05.2007 11:05
хареса ми, където по-горе си писала, че комунизмът е добър на теория, ама практически - нъц =) аз толкова съм го мислила същото това=)
Понякога си мисля, че всички около мен са страшно объркани и неориентирани, но пък има и дни, когато си казвам, може пък това в края на тунела да е светлина.=).....но може би все пак са фаровете на влака=)
поздрави
цитирай
18. sis - :):):)
07.05.2007 11:36
точно объркани са хората... С времето ще се оправят нещата..., и поколенията ще се сменят...и така...
:):):):)
цитирай
19. zemaria - слънчево дете,
07.05.2007 13:55
си ти-желая ти само сбъдване на мечтите и късмет:))
цитирай
20. sis - мерси
07.05.2007 14:00
и на теб!

:):):):)
цитирай
21. viovioi - Защо ли се обиждаме на думата прост?
07.05.2007 16:08
И би ли ни харесало повече ако накой ни каже че сме сложни? Често казвам за себе си : аз съм ограничена!Да ограничена.Защото не бих казала че съм безограничения? Ха смешка.Това беше игра на думи.В интерс на истината не сме прости, но не сме и много сложни!!
цитирай
22. sis - ха ха ха
07.05.2007 16:43
тва ми хареса! :):):):):)
цитирай
23. ivoberov - Цитат от sis : “ Слави е успял ...
07.05.2007 23:34

Цитат от sis :
“ Слави е успял да накара толкова народ да го слуша - ми...кадърен е човека! /макар и да не го харесвам/”

Нека вземем случаят Слави Трифонов за онагледяване на взаимоотношенията
Политик / общественик, шоумен/ - народ / или пък тълпа, зрители граждани/.
Можем да си позволим такава съпоставка, доколкото, Слави е много повече политик и общественик, нежели шоумен /човек, който забавлява/.
Както и неговите зрители са в много по- голяма степен народ, нежели граждани / с цялата относителност на понятието народ, по-скоро става дума за мнозинство /
Успехът на Трифонов има четири възможни обяснения.
1. Той е прост, обаче хората са умни
Това обяснение е най- малко вероятно. Нали ако са умни няма да го гледат.
2. Той е умен, обаче хората са прости.
Това обяснение е много по-вероятно. Върху него се основават и сегашните отношения между обществено-политическа върхушка и широките простонародни маси.
3. И той е умен, и неговите зрители са умни.
В такъв случай аз / Иво Беров/ съм невероятно, несъмнено, непоправимо, безнадеждно / или както е модерно да се казва във висшите кръгове “нотоарно”/ прост и тъп.
Тоест аз съм толкова прост и тъп, че в никакъв случай не бих могъл да съчиня писанието, което сега четете.
Но вие четете това писание и следователно /”ерго”, както биха казали във висшите кръгове/ аз не съм безнадеждно и нотоарно прост и тъп
Следователно /ерго/ обяснение номер три /цифром3/ отпада.
Остава обяснение номер
4. – Няма да го казвам, вие можете сами да се досетите какво е то.

Сега няколко примера за успешни политици, които са накарали своите народи да ги слушат и да ги обичат / защото, нали...ми кадърни са хората/ :
1. Иди Амин Дада – тоя дето уби всичките си жени и изяде едната.
Наскоро пуснаха филм за него.
2. Перон – тоя дето съсипа Аржентина.
3. Уго Чавес – тоя дето е на път да съсипе Венецуела.
4. Даниел Ортега – Наркобоса на Никарагуа
5. Фидел Кастро – любимец на широките народни маси и президент на най-бедната страна в света. / След Северна Корея/
6. Хитлер
7. Сталин.
Мога да допълня списъка с поне още седем души- всичките успешни и кадърни политици, любимци на широките простонародни маси.
Но има и още нещо, което ги обединява :
ВСИЧКИ ТЕ СА ИЗКЛЮЧИТЕЛНИ ШОУМЕНИ Те умеят да правят зрелища. Най-вече Сталин и Хитлер, които са направили най- величавите и най-вълнуващите зрелища на всички времена и народи.
А, щях да забравя. Още един голям шоумен. Още един успешен политик. Щото, нали...умее да накара хората да го слушат.
Върховният секретарисимус, главен генералисимус и Батето на всичките батета Генерал бате Бойко Борисов.
А, и още един.
Симеон Сакс Кобургготски.
Ех, как накара хората да го слушат. Защото нали, ги оправи само за 800 дни.
Имотите си, разбира се...
Мога да продължа по предмета на разговора.
Заслужава си. Защото така бихме могли, при желание, да навлезем в същината на нещата.
Но чувствам, че ставам злъчен, а не трябва.
Затова спирам. Благодаря за вниманието, надявам се никого да не съм засегнал.
цитирай
24. sis - :):):)
08.05.2007 10:44
И аз благодаря за вниманието. Очарована съм.

Съгласна съм с всичко, което казвате.
Като говорим за Слави - хората започват да не го харесват толкова много. Да, прави зрелища и е може би най-известния човек в страната. Но хората с времето започват да виждат повече неща и все по-малко го харесват. Да, това са наблюденията за хората около мен, надявам се това явление да не е само около мен.
Хората като цяло /или поне аз така вярвам/ с всеки изминал ден, с всяка изминала година започват да виждат все повече и да получават все повече информация.
Според мен - основния проблем на нашето общество е, че не е дорасло да бъде гражданско общество. Нещата не могат да се случат изведнъж, трябва време.
Ако се съглася с вас и кажа - да, българският народ е много прост. "Масата" в който и да е народ не може да бъде изцяло от интелигенти хора.
Искам да ми дадете пример за интелигентен народ. Ако...има възможност примера да не е Франция или ...или която и да е друга европейска държава. Защото само като отидеш и видиш Прага и ще се светнеш, че тия хора са доста по-напред от нас. Държавите в Европа имат гражданско общество и правят пазарна икономика вече 100 години. /малко съм зле с историята - примерно го казвам това/. И примерът ви пак няма да е от лични наблюдения, поради простата причина, че вие познавате нашето общество, защото сте в него, а другите общества ги познавате от това, което сте чел или са ви разказвали. Трудно могат да се сравняват така нещата, защото източниците на информация са различни.

Още нещо. ОК. Да предположим, че ние сме много начетени и четем всеки ден. Само че - колкото и баща ми да чете, как най-ефективно и най-икономично се мият чинии, аз ще ги измия по-добре, по-бързо и по-икономично. Не защото съм по-умна, а защото имам практика.
На мен това ми е идеята - не можем да искаме гражданско общество, при положение, че до онзи ден тия хора са били бити от комунисти, а до вчера са ги били мутрите.

В поста си аз ви дадох един пример за това, че аз не съм глупава, а съм наивна и си мисля, че аз като съм добра и хората са като мен. Българският народ не е глупав. Той вярва, че всички са добри. Е, не е така. Лъвът те дебне и е гладен. Само че човекът е и жесток и алчен, и хитър.


цитирай
25. ivoberov - ох!
08.05.2007 21:04
Ох! Пример за умен народ.
Наистина не е лесно да се намери. Признавам, че измжду другите народи има много по-тъпи от българаския. Такива са много народи в Азия, Африка и Латинска Америка.
И не че българите са нещо генетично увредени.
Не.
Те имат съвсем малък политически и обществен опит. Никога не са били свободни / или в незначително отрязъци от време / и затова свободата им се вижда голяма тегоба.
Но да се върнем към опитен народ./Нека не го наричаме умен/
Представете си сега, че Симеон Сакск Кобургготски се изправи пред английския парламент, за да каже :
" За осемстотине дни ще вдигна всички заплати и пенсии"
И останалите подобни простотии.
Неговото изказване не би било посрещнато с всенароден възторг, както тук.
В Англия Симеоновите изпълнения биха били посрещнати с бурен смях.
В Англия той би си намерил препитание единствено като шоумен и нищо друго.
Само в България такъв човек може да бъде премиер.
Нека си предтвавим, че Бойко Борисов каже с мъжествения си глас на англичаните нещо от рода на " Абе аз ги хващам, ама те ги пущат"
Отново недоумение и смях.
В Англия Борисов дори и пожарникар не би могъл да бъде.
А тук ще стане някой ден премиер.
Просто ме е срам, честна дума.
Вече не се ядосвам, нито се гневя.
Срам ме е.
Няма да уточнавям от какво, за да не предизвикам нечий благороден патриотарски гянав.
цитирай
26. sis - :):):)
09.05.2007 09:53
ОК.
Радвам се, че сме на едно мнение. Мда, това със Симеон и бат Бойко - да, смешно е. Но...хората не знаят вече за кой да се хванат. И май ще започнат да работят и ще се откажат някой да ги оправя. Може пък да е на добре. :):):)
А като давате пример с Англия - и на мен ми беше смешно като чух, че френския кандидат президент, ако спечелил, щял да спаси българските медицински сестри, те вече били като французойки.... Дано само някоя война да не e замислил.

Усмихнат ден от мен :):):):):):)
цитирай
27. nakom - Не може всички да изповядваме религията "Костов"
09.05.2007 10:51
Това е запазена марка на малцина "умни".Останалите сме глупава инертна маса, невидяла постиженията на богоизбраните.
цитирай
28. sis - :):):)
09.05.2007 10:57
Костов, Мостов, всичките са маскари.
Единствената причина, която май ще ме накара да избера някаква бюлетина, е да не са ДПС.

:):):)
цитирай
29. анонимен - Ами
10.05.2007 17:04
какъв е?

:-Р

Поздрави
цитирай
30. zemaria - Не може да стане премиер,
10.05.2007 19:46
Само това-не. Но виж-оня, по лудия-като нищо може. Подробно сме го разисквали в Сидеров вс Бойко.http://zemaria.blog.bg/viewpost.php?id=24089
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: sis
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1294478
Постинги: 103
Коментари: 1778
Гласове: 7324
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031